Lars Christian Stugaard

Hvor lenge har du drevet med motorsport?

– Siden 2019, da jeg debuterte i Gatebil.

Hvordan har veien vært frem til der du er i dag?

– De  to første årene kjørte jeg sammen med Zyrus ved Alfred og Radni. Da jeg ikke hadde kompetanse til å drifte bilen selv og manglet alt utstyr var dette en helt ideell løsning for min del.

Hva betyr Gatebil for deg?

– En god pause fra hverdagen og alt annet jeg holder på med, samt møte med mange hyggelige mennesker og mye moro.

Største prestasjoner på banen?

– 9. plass sammenlagt i Time Attack i min første sesong.

Erfaring fra andre typer bilsport?

– Ingen.

Hvorfor driver du med motorsport?

– Rekreasjon, går det an å si det om motorsport?

Hva kjennetegner deg som sjåfør?

– Jeg forsøker å være oppmerksom på de rundt meg for å unngå uhell og dette fører nok også til at jeg gjerne havner litt bakpå i starten av løpene og gjerne får opp farten litt etter en noen rundet. Målet må være å være litt mer på fra start for fremtiden.

Kan du beskrive teamet ditt?

– Teamet består av Inge Hansesætre og meg selv. Jeg kjøpte bilen av han høsten 2018 og han har de siste årene fungert som mekaniker, ingeniør og coach i ett. I utgangspunktet er planen at vi deler litt på bilen i løpet av en helg og at vi kjører hvert vårt løp. Det er både hyggelig og nyttig for meg når det gjelder oppsett av bil, samt å få en benchmark på hva slags rundetider som er mulig å få til med bilen.

Andre sportsprestasjoner?

– Ingenting for historiebøkene. Jeg holdt på med både fotball og langrenn, uten at jeg ble plukket opp av noen talentspeidere i noen av delene

Interesser utover motorsport?

– Familien, fiske, ski og sykkel.

 

Hva slags bil har du?

– BMW M3 E46.

Og litt tekniske data: Modell, Motor, HK, Fuel, Gearbox, Vekt, Dekktype

– 2001 modell om jeg husker rett, S54B motor med kompressor fra ESS. Den er bremset til ca. 570. hk på hjulene om jeg husker rett. Original gearboks og 98 oktan. Med andre ord en ganske nøkternt trimmet bil sammenlignet med mye av feltet. Fordelen er at bilen har vist seg veldig driftssikker.

Når kjøpte/ bygget du bilen?

– Kjøpte den av Inge Hansesætre i 2018.

Fortell historien til denne bilen siden du fikk den.

– Ingen store endringer på bilen etter at jeg overtok den. Vi hadde en kortslutning i et batteri på Mantorp i 2019 som førte til litt reparasjoner. For øvrig har det heldigvis kun vært behov for å bytte slitedeler som bremser og annet.

Hvorfor denne bilen?

– Jeg er glad i BMW og da denne bilen kom for salg visste jeg at den var både rask og driftssikker, så det ble et naturlig valg.

Hva har du gjort med den?

Kjørt

Hva har vært det mest utfordrende med denne bilen?

– Lite utfordringer – heldigvis.

Videre planer med bilen?

– Ingen store planer for videre utvikling da jeg antar at dette vil gå ut over driftssikkerheten, samt at kostnadene nok vil være uforholdsmessig høye sammenlignet med hvor mye raskere jeg vil være i stand til å kjøre.

Hvem har vært den største støtten for deg?

– Inge Hansesætre har vært en uvurderlig støtte helt siden jeg kjøpte bilen, og spesielt etter at han tok over driften av den. Bil og henger står fast hos Inge i hans verksted og han sørger for at alt er på stell til en hver tid samtidig som han bruker mye tid på å studere telemetri og kjørestil og kommer med mye veldig god input. Et godt eksempel på dette er da jeg kjørte ned persen på Vålerbanen med et drøyt sekund etter konkrete arbeidsoppgaver fra Inge. Radni og Alfred var også god støtte da vi kjørte sammen.

Tidligere biler i Gatebil?

– Ingen

Takk til:

Inge Hansesætre og Zyrus