Martin er Danmarks største Gatebilfan

Tekst: June Elise M. Sørensen

Som 20-åring fikk han jobb som journalist i Danmarks største bilmagasin, Vmax. Siden har han levd guttedrømmen og gjort hobbyen til karrière. På toppen av det hele sladdet han inn til andreplass i Breisladden på Gatebil i sommer, midt i familieferien med kone og barn. Møt vår dedikerte og høyt respekterte danske venn: Martin «Pyramiden» Poorhamidi.

– Det begynte egentlig i morfars Mercedes-verksted hvor jeg fikk være med å skru på noen gamle biler, forteller Martin.

Siden har det vært Mercedes som har ligget Martins hjerte nærmest.

– Ja, mitt hjerte banker for Mercedes AMG, bekrefter 33-åringen. – Til daglig kjører både jeg og kona Mercedes, derfor måtte selvsagt racerbilen være en AMG.

I 2017 kjøpte Martin en norsk C63 AMG. Bilen var tidligere demobil hos Biltema og hadde allerede deltatt på Gatebil.

– Jeg plukket bilen helt ned. Og et år senere hadde den Rocketbunny kit og 749 hester. Den kjører helt fantastisk, og har den råeste lyden på banen, forteller Martin.

Og i sommer klinket den tidligere upremierte dansken altså til med en andreplass i Breisladden på Gatebil.

– Jo, jeg har også en andreplass fra Nürburgring Drift Cup, presiserer han.

– I mine mange år med drifting har jeg imidlertid aldri deltatt i noen komplette serier eller mesterskap, men kjørt en god del enkeltløp i de største seriene i Europa.

Martin er en fyr som alltid har fulgt drømmene sine, og har aldri hatt en jobb som ikke også er hobby.

– Det er litt kult, synes jeg! Min karriere begynte i 2007, da jeg som 20-åring fikk jobb som journalist i Danmarks største bilmagasin, Vmax. Det var en guttedrøm som gikk i oppfyllelse, røper dansken.

Vmax var også arrangør av DHB (Danmarks hurtigste bil), som i sin tid var et populært reisemål for bilinteresserte nordmenn, som kom tilbake år etter år.

– Jeg var medarrangør på dette fantastiske arrangementet i hele ni år, forteller Martin.

I 2012 tok Martin steget og etablerte sitt eget magasin, sammen med en kompis. Boosted Magazine hadde sitt første opplag i 2012 og ble raskt populært i Danmark. Med et mer seriøst og voksent innhold enn sin forgjenger,kom de ut i hyllene i 1.400 butikker over hele Danmark og solgte flere tusen eksemplarer hver måned. I seks år fortsatte salget før de to kameratene begynte å kjenne suksessen på kroppen.

– I 2018 var vi SÅ slitne av den lange prosessen med trykk og distribusjon. Dessuten følte vi på at vi, med et trykt magasin, alltid lå to skritt bak, forklarer Martin.

– Så vi sluttet å trykke på papir og gikk over til å publisere 100 prosent online. Nå følger vi med tiden og kan komme med nyheter når de faktisk ER nye. Med et trykt magasin var det ofte 30 dager gamle nyheter vi distribuerte ut i bladhyllene. Det fungerer ikke i 2020.

I dag er Boosted.dk Danmarks største bilside og har ansatt tre journalister for å lage fett innhold, i følge Martin.

Det var DHB som brakte Martin til Gatebil i Norge.

– Jeg ble invitert av en norsk kompis som jeg møtte på DHB, forteller han.

– Han heter Kenneth Olsen og var ivrig deltaker på Gatebil i mange år. Den gang var depotet på gokart-banen, og jeg husker tydelig hvor imponert jeg var over å oppleve det. Jeg lovet meg selv at det var første og siste gang jeg var på Gatebil UTEN å ha med en banebil selv. Allerede året etter var jeg klar med min Nissan Skyline R32, og det var fantastisk rått:

Siden den gangen har ikke Martin gått glipp av et eneste år på Gatebil. 2020 var hans 11. år som deltaker, i alt har han vært på plass 12 år på rad. Det står det respekt av! I år hadde han dessuten med seg sin kjære familie, bestående av kona Mette og parets to barn. Og midt i familieferien klarer han altså å rive til med en andreplass i Breisladden på Rudskogen.

– Det var helt rått, konstaterer han.

– Gatebil har en helt spesiell plass i hjertet og er for meg årets utenlandske høydepunkt. De opplevelsene som Gatebil har gitt meg gjennom 12 år er uvurderlige.

– Jeg startet med en Nissan Skyline R32 med RB26 motor. Med den kjørte jeg dør mot dør med Fredric Aasbø, Ryan Tureck og andre stjerner som man kan se på YouTube. Så bygde jeg meg altså en Mercedes C63 AMG, med Weistec Stage 3 kompressor, som jeg har deltatt med på Gatebil i tre år.

På Martins C63 AMG er ALT spesialbygget for kjøring på bane. Mange deler har han måttet utvikle selv, da det ikke finnes så mange slike deler å få kjøpt til bilen.

– Det største prosjektet var å bygge om bilen til manuell girkasse. Det finnes jo ikke noe kit til denne bilen, understreker Martin.

– Men vi er veldig fornøyd med resultatet, og bilen har vist seg å være meget pålitelig, selv med Weistec Stage 3 kompressorkit, som lader med 0,7 bar.

I 2021 ønsker Martin sterkt å delta i en mesterskapsserie, og ytrer at det gjerne kan bli i Norge.

– Norge har et fantastisk motorsportmiljø, så jeg tenker at nordmenn vil få se mer til meg i 2021.

Du kan følge Martin på AMG Drifting Denmark på Facebook

– – – – –

SPEC. MARTINS C63 AMG:
2009-modell Mercedes C63 AMG

Motor: Original AMG M156 6,2 liter V8 med Weistec Stage 3 kompressorkit, Friedrich Motorsport Longtube headers, AEM vand/meth kit, opgraderet ICE-tank til chargecooler, MaxxECU pro datasprut med 8x EGT sensor mm.

Effekt: 749 hk/948 Nm ved 0,7 bar.

Drivverk: Hjemmebygget svinghjul og girkasse adaptor til Tilton 2-platet clutch og BMW girkasse. Wavetrack 2-veis LSD sperrer i bakstillingen.

Understell: Yellow racing understell og FAT styrekit.

Innvendig: Custom bur, ECU Master PMU16 powerboks.

Body: Hjemmebygget Rocketbunny kit til hele karosseriet. Custom Livery fra Lituta motorsportsgrapichs.

Hjul: 7Twenty 11×18″ felger med Sailun Atrezzo R01 265/35-18 drifting dekk.

Sponsorer/takk til: Boosted.dk – Auto-Show-dk.

– – – – – –