Denne artikkelen om Stefan Olsson fra Växjö i Sverige sin Volvo 240 Turbo gruppe A ble laget etter at han viste frem bilen nesten ferdig på Bilsport Custom og Performance Motorshow i Jönköping i påsken 2014. Gatebil poster her artikkelen på nytt, for en så kul bil er det ingen som blir lei av å lese om og se bilder av.

LINK: Her er Gatebil datoer for 2017.

Tidlig på ’80-tallet jobbet Stefan som bilmekaniker på et Volvo-verksted i Växjö. På veggen i spiserommet hang en stor plakat med bilde av Volvo sin nye 240 Turbo Gruppe A. Stefan ble oppslukt av bilen, og hadde kjøpt en sånn på dagen om han hadde hatt nok penger. Omtrent 15 år senere bestemte han seg for å realisere bil-drømmen. Han ville ha en et strøkent eksemplar uten omfattende rustsveising eller tidligere større skader, så å restaurere en av de få GpA-bilene som fortsatt var igjen var ikke aktuelt. Stafan sin plan var derfor å bygge en kopi, eksakt lik originalen, ned til hver minste detalj og skrue.

volvo_gpa_014
Volvo vant både EM for standardbiler Gruppe A (ETC) og DTM (Det tyske mesterskapet) i 1985.

Kupp på E-bay
Volvo 240 Turbo Gruppe A var basert på 2-dørs versjon av 240 turbo, som kun ble solgt i USA. For å finne et bra eksemplar å starte på var derfor E-bay stedet å lete. Og ganske kjapt kom han over en hvit urestaurert 1983 modell som så ut til å være i veldig bra stand. Når bilen kom til Sverige fikk Stefan derimot nesten sjokk. Ikke bare var den bedre enn forventet, men det viste seg å være spesialutgaven ‘Evolution’. En oppgradert 242 Turbo laget i kun 500 eksemplarer. Bilen hadde blant annet intercoler (kom på alle 240 turbo i 1984), elektronisk justerbart ladetrykk og mange viktige detaljer for å gjøre Volvo 240 konkurransedyktig. For i følge reglene måtte det produseres minimum 500 gateversjoner før løpsbilen ble homologert/ godkjent for å delta blant annet ETC (Europamesterskapet for standardbiler) og DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft).

LINK: Les også om Roger Håland sin 2-motors Starlet.

Når Stefan oppdaget hva slags varp han hadde gjort, bestemte han seg heller for å fikse det som var slitt og beholde bilen som den var, og i stede skaffe en annen bil til GpA-prosjektet. Enda en 242 turbo ble kjøpt på E-bay, og ombyggingen kunne starte.

volvo_gpa_002
Sjelden: Volvo 242 Turbo ‘Evolution’ ble kun laget i 500 eksemplarer for å homologere/ klasse Volvo 240 som Gruppe A. 242 Turbo og Evolution ble kun solgt i USA.

Lite dokumentasjon
Å bygge om en 242 Turbo gatebil til Gruppe A er et stort prosjekt. Og det er heller ikke lett å vite hvordan man eksakt skal gjøre. Volvo hadde nemlig samlet veldig lite dokumentasjon på hvordan en slik bil skulle bygges. GpA-bilene var hele tiden i utvikling, hvor bl.a. mange av delene stadig ble konstruert om. Nesten hvert eneste eksemplar hadde sine egne unike detaljer. For selv om det nesten bare er bakspoiler og felger som skiller Gruppe A sitt utseende fra original, er alt annet helt spesielt. En Gruppe A-bil er proppfull av små detaljer, for og best mulig kunne utnytte det strenge reglementet for ombygging, og prøve å være enda litt bedre enn konkurrentene.

volvo_gpa_018
Stefan Olsson mangler fortsatt noen deler før bilen er 100 prosent ferdig. Han stilte den allikevel ut på Bilsport Custom og Performance Motorshow, sammen med sin sjeldne 242 Turbo Evolution. Begge bilene har han kjøpt fra USA på E-bay.

Deltok i restaurering av en annen GpA 240
Å få tak på nye reservedeler eller brukte deler i bra stand, viste seg også å være nesten umulig. Stefan kom derimot i kontakt med Magnus Jaasund som drev på å restaurere Greger Pettersson (tidligere Volvo GpA-fører) sin 1985 modell 240 GpA. Denne bilen ble bygget om til 1987 spec, den siste og grommeste utgaven. Akkurat sånn Stefan ville ha bilen sin. Stefan fikk delta i restaureringen og fikk dermed full tilgang på alt av deler for å ta mål til egne tegninger. Karosseriet studerte han med lupe, for å kopiere alle forsterkninger og modifiseringer det kunne være lett å overse.

Egen støpeform, spesialverktøy og 3D printer
Mange av delene til bilen har han altså fått laget selv etter egne tegninger av originaldeler. Den solide Volvo 1031 bakakselen, som brukes på nesten alt av Volvo rally, rallycross og racingbiler, hadde i GpA-bilene diffhus i aluminium, 12 kilo lettere enn standard støpejern. Volvo pruduserte maks 20 sånne, så Stefan fikk laget egen støpeform for å lage nye diffhus i aluminium. Det samme med bl.a. aluminiums opphengsarmene bak, hvor Stefan har laget jigg og spesialverktøy for å produsere nye, eksakt lik originalen. Og sånn har det vært med mye annet. Innfestingsbraketter i nylon til hjulspindlene foran har han laget i sin nye hypermoderne 3D printer.

volvo_gpa_021
9×17-toms Ronal magnesiumfelger med sentermutter er perfekt pusset opp. Som alt annet på bilen.

Fikk tak i viktige originaldeler
I jakten på deler det ikke gikk å lage har Stefan oppsøkt og pratet med mange av de som var involvert i Volvo sitt Gruppe A prosjekt på ’80-tallet, samt flere av sjåførene. Deriblant Belgieren Etienne Dumortier. Bilen Dumortier kjørte var blitt skrota, men han hadde fortsatt mange av delene liggende på lager. Dumortier ble imponert av Stefan sitt detaljerte og grundige prosjekt, og var villig til å selge delene. Blant annet de sjeldne 3-delte 17-toms magnesium felgene for sentermutter, spesialporta GpA topplokk med siste spec, komplett K-Jetronic innsprut, og det unike vanninnsprøytningssystemet med all tilhørende elektronikk.

Snart ferdig- kanskje på Gatebil?
Det er nå lite igjen før bilen endelig er ferdig, men Stefan har ingen hast. Han har ikke gitt opp håpet å få tak på de spesiallagde tynne rutene, eller programvare til den originale dataloggen.

Når bilen er klar håper vi uansett Stefan Olsson vil vise den frem på av Gatebil-festivalene. Om han ikke våger seg ut på banen, er den uansett verdt å studere nøye både for Volvo-frelste og alle andre som har sans for detaljer og et seriøst stykke arbeid.

LINK: Her er Gatebil datoer for 2017.

Teknisk Info:
Bil: Volvo 240 Gruppe A, 1987 spec. Karosseri: GpA frontspoiler og bakvinge. Lettet og forsterket karosseri. Bur i chromoly (originalt skrudd bur i aluminium). Tynnere glassruter. 90mm luftjekker. Bensintank med hurtigpåfylling. Motor: B21 ETAL. Lettet original veivaksel og svinghjul, polerte originale råder, Mahle smidde stempler. Boch Motorsport K-Jetronic innsprut med komponenter fra Mercedes V8 og Porsche 928. Garret T3/T4 turbo, spesial GpA intercooler og vanninsprut. Effekt: 330-400 hk. Drivverk: Getrag 262CR 5-trins Dog-shift girkasse. Volvo 1031 bakaksel med aluminium diffhus. Lammell diffsperre. Hjuloppheng: Forstilling i såkalt Eggenberger utgave med spesialkonstruerte justerbare aluminiumdeler. Aluminiums opphengsarmer bak. Billstein coilover støtdempere. Bremser: Brembo 4-stemplede alu kallippere. 330x36mm skiver foran og 305x25mm bak. Justerbart trykk forran og bak. Hjul: 9×17-tom 3-delte Ronal i magnesium med sentrumsmutter.

PS! Nederst i artikkelen kan du lese historien om Volvo 240T GPA.

volvo_gpa_004Dekoren på bilen er kopi av bilen til Belgieren Etienne Dumortier, som en takk for at Stefan fikk kjøpe mange av delene som var til overs etter at bilen til Dumortier var blitt skrotet.

volvo_gpa_006Utvndig er det omtrent bare bakvingen og felgene som skiller bilen fra original 240 Turbo. Under skallet er “alt” forrandret.

volvo_gpa_009Bakspoileren var det eneste Volvo produserte av Gruppe A deler som alle kunne kjøpe over disk hos Volvo-forhandlere.

volvo_gpa_012Det eneste som ikke er likt som på originalen: 240 Turbo Gruppe A hadde skrudd aluminiums bur. Aluminium er ikke lengre godkjent, så Stefan har laget sitt i chromoly stål. 

volvo_gpa_011Motoren er en 2,1 liters 8 ventilert Turbo Intercooler (B21 ETAL) bygget av Magnus Jaasund nøyaktig etter Volvo GpA spesifikasjoner, og har alle siste oppgraderinger som var på 1987 utgaven. Ved 1,5 bar er effekten omtrent 400 hester og 400Nm i dreimoment.

volvo_gpa_013Med 90mm luftjekker er alle hjulene i lufta på under 2 sekunder. Med hurtigpåfylling tar det omtrent 20 sekunder å fylle full tank.

volvo_gpa_019
Sammenlignet med en standard 242 Turbo hadde ‘Evo 500’ bl.a. intercooler og elektronisk regulerbart ladetrykk. Bilen hadde også lavt panser mens alle andre 240 turbo hadde opphøyd panser på midten. Effekt var 162 hester, 7 mer enn std. Turbo. Bilen ble kun solgt ny i USA. 

Historie om Volvo 240 Turbo Gruppe A.

Info fra: 240grupp-a.se (Veldig bra nettside med masse info om Volvo 240 GpA)

1981: Volvo presenterar sin nya Turbomodell, Volvo 244 Turbo.

1982: Volvo Turbo Cup introduceras för Volvo 244/242 med turbo. Greger Petersson, Anders Olofsson och Peggen Andersson åker till Silverstone i England för att testa sin Volvo 242 Turbo.

1983: Thomas Lindström och hans pappa Tage Lindström blir de första att bygga en Volvo 242 Turbo grupp-A bil och det första Volvo team att tävla på en internationell nivå. Thomas Lindström vinner de Nordiska Mästerskapen 1983. Volvo presenterar modellen Volvo 242 Turbo Evolution. 500 exemplar produceras för att uppfylla grupp-A reglementets krav. Samtliga bilar exporterades till USA.

1984: Man visar Volvo turbons riktiga potential. Ulf Granberg och Robert L. Kvist blev de första förarna i en Volvo 240 att ta hem en banseger i ETC och Per Stureson blir första förare i en Volvo att ta banseger i Tyska DTM serien.

1985: Volvo satsar fullt ut och blir fabriksstall. Man gör succé och Volvo vinner de Europeiska Mästerskapen (ETC) med Schweizaren Rudi Eggenberger som stallchef och IPS Motorsport vinner de Tyska Mästerskapen (DTM).

1986: Volvo satsar åter igen som fabriksstall i de Europeiska Mästerskapen (ETC) Nu i ny regi med Belgiska R.A.S. Sport (Ring Auto Sport). Men går miste om serievinst pga. tre stycken bortdömda banvinster. Australian Volvo Dealer Team (AVDT) vinner de Australienska Mästerskapen. Volvo går nu officiellt ur grupp-A och racingvärlden och tiden är över som fabriksstall, Volvo återkallar alla fabriksbilar hem till Sverige.

1987: Hans-Åke Söderqvist (tidigare anställd på Volvo Motorsport) fortsätter i egen regi att satsa med Volvo 240, på både Svensk och internationell nivå. Söderqvist Racing Sport (SRS) grundas. Peggen Andersson överger Svensk racing och går över till Asien och fortsätter att tävla framgångsrikt i en Volvo 240. Seger i Malaysia för Peggen. Leif Wiik köper RAS bil #2 av Volvo.

1988: Peggen Andersson fortsätter sin segersvit i en Volvo 240 Turbo i Asien med teamet ZepSpeed. Total seger i Thailand. Hans-Åke fortsätter även att hålla liv i Volvo bilarna.

1989: Få Volvos kravlar sig kvar i diverse serier världen över.

1990: Tävlandet med Volvo 240 Turbo avtar sakteligen. Avdelningen Volvo Motorsport (VMS) läggs ned och utveckling stannar och man säljer det resterande som är kvar i reservdelar till Leif Wiik.

LINK: Her er Gatebil datoer for 2017.

Gatebil hovedpartner 2017:
570x200_shell_v2