Gatebil Extreme er Gatebil sin egen racing-serie med Scandinavias sprekeste startfelt. Gatebil Extreme har 2 konkurranseformer, Time Attack og Race. Gatebil Extreme Racing på alle Gatebil-festivaler i 2017.

LINK: Deltakere Gatebil Extreme 2017
(Profiler oppdateres fortløpende)

LINK: Påmelding deltakere 2016

LINK: Resultater sammenlagt Extreme Time Attack 2016

LINK: Resultater sammenlagt Extreme Race 2016

LINK: Se resultater fra alle løp i Gatebil Extreme på Mylaps.com

Oppdatering informasjon for 2017 kommer i løpet av februar.

OM EXTREME TIME ATTACK
I Time Attack er det om å gjøre å sette den raskeste rundetiden i løpet av 45 minutter. Deltakere kan velge å kjøre 1 runde, eller maks 18 runder innenfor tidsperioden for å prøve å forbedre tiden. De fleste kjører inn i pit-lane for å gjøre justeringer, kontrollere dekk og luftrykk, fylle bensin, samt sjekke ut tidene til de andre. Time Attack kjøres fredag ettermiddag.

OM EXTREME RACE 
Klassisk racingløp med fellesstart og først i mål. Startoppstilling er etter tidene som ble satt på Time Attack. Altså, raskest på Time Attack står i første startspor, osv. Gatebil Extreme Race kjøres alltid på lørdag. De 30 beste får poeng og vinneren får 100 poeng for å få tabellen til å gå opp. Søndag kjøres et showløp som ikke er tellende i cupen, men alle som deltar får 10 poeng for oppmøte.

FRI / SHOWKJØRING
Som navnet tilsier er dette ingen konkurranse, men egne frikjørings-heat for Gatebil Extreme-biler, hvor de fleste kjører uten annen mål og mening enn å ha det gøy. Noen bruker frikjøringen som trening, eller for å teste ut justeringer, Mens andre slenger på gatehjul for å kjøre med sladd og lage show.

KJØREDISIPLIN/ GENTLEMANSRACING 
Når startlampene tennes er det selvsagt blodig alvor for de aller fleste. Enten du kjemper om å vinne eller har som mål å bli nummer 20. I Gatebil Extreme Racing skal det allikevel være en noe strengere kjøredisiplin enn i annen baneracing. Gatebil Extreme skal være gøy og show, og bulka biler er det ingen som ønsker. Det har allikevel vært utrolig mange knallbra og spennende dueller fra Stian Hafseng vant det første prøveløpet i 2004 til Kai Roger Bakken vant totalt både Time Attack og Race-cupen i 2015.

HVEM KAN DELTA?
For å bli deltaker i Gatebil Extreme må du i prinsippet bli invitert av Gatebil. Bilen må være ganske så ekstremt ombygget, og ha løpslisens fra Norges Bilsportsforbund, og det samme må så klart også fører. Førere fra hele Norden kan delta i Gatebil Extreme Racing. Førere med internasjonal fartslisens kan også delta i enkeltløp.

LYST TIL Å DELTA ELLER SPØRSMÅL?
Kontakt Hans Jørgen i Gatebil om du har lyst til å være med å kjøre i Gatebil Extreme Racing Serie 2016. Send mail til frisak@gatebil.no eller bw@gatebil.no

bw_0103
STOR KOMPISGJENG! Alle deltakere som stilte til start på Gatebil Extreme Racing løp 4 av 5 på Rudskogen i september. For å kunne delta i Gatebil Extreme må du i utgangspunktet bli invitert av Gatebil. Men har du lyst til å være med, eller har tips om noen som vi bør invitere, kan du ta kontakt med Henrik eller Bjørn på frisak@gatebil.no eller bw@gatebil.no

cst0497-copy
CHAMPION 2015 OG 2016! Kai Roger Bakken (Team KRB Racing) fra Steinberg utenfor Drammen vant Gatebil Extreme samenlagt i 2016. Både Time Attack og Race-cupen. Kai Roger Bakken kjører en Lotus Esprit med V8 twin-turbo Audi-motor. Bildet er fra delrunde 2 av 5 på Mantorp Park i Sverige i juni 2015.

mantorp_2014_177
ØNSKER FLERE SVENSKER! Gatebil Extreme er det flest Norske førere. Men stadig flere Svensker deltar både på løpene på Mantorp i Sverige og på Vålerbanen og Rudskogen i Norge. Peter Pentell fra Åkersberga har bygget en råtøff Lancia Integrale med Toyota Supra motor og drivlinje som går fortere for hvert løp.

perottar_051
SHOW OG LAVE SKULDRE! Selv om løpene i Gatebil Extreme har noe strengere kjøredisiplin enn i andre racingklasser, er det for mange blodig er blodig alvor når starten går. Men på frikjøringen er det lov å senke skuldrene å slå seg litt mer løs. For på hver eneste Gatebil-dag hele sesongen er det flere kjørepass med frikjøring. De som vil kan da trene på rundetider og teste justeringer på bilen, mens andre slenger på gatedekk og kjører bredt. På bildet fra Rudskogen i juli 2014 kjører Gatebil-legende Stian Hafsengen RS200’n til Morten Lerdahl.

LINK: Se massevis av bilder fra Gatebil Extreme i de forskjellige bildegalleriene.